Czym się kierować przy wyborze zimowego płynu do spryskiwaczy?

Czym się kierować przy wyborze zimowego płynu do spryskiwaczy?

Najważniejszy jest skład płynu

Płyn do spryskiwaczy jest mieszanką związków chemicznych, w tym: alkoholu etylowego, glikolu etylenowego, gliceryny, środków powierzchniowoczynnych, kompozycji zapachowych i barwników. Wszystkie składniki płynów mogą być szkodliwe dla zdrowia. Opary płynu przez wlot powietrza dostają się do kabiny pasażera. Mogą być przyczyną bóli głowy, pieczenia oczu, suchości i pieczenia w ustach, zmiany smaku, zawrotów głowy, senności, a nawet duszności i wymiotów. Dlatego bardzo istotne jest, aby kupować produkty wykonane z wysokiej klasy surowców. Płyny te są nieco droższe, ale ich zalety można odczuć podczas jazdy w siarczystych mrozach. Bezpieczeństwo takiej podróży nie ma przełożenia na wartość materialną, szczególnie jeśli podróżują z nami dzieci lub osoby starsze.

Bezpośredni wpływ na zapach płynu oraz na temperaturę krystalizacji ma jakość alkoholu etylowego. Alkohol ten powinien mieć jak najmniej drażniący zapach, aby kompozycja zapachowa płynu utworzonego na jego bazie był neutralny, a nawet przyjemny. W tańszych płynach stosowany jest alkohol z odpadów gorzelnianych, a co za tym idzie może powadzić do nudności i wymiotów. Zawartość alkoholu etylowego w zimowym płynie do spryskiwaczy wynosi od 30% do 35% i ma za zadanie wspomagać zmywanie brudu i soli oraz obniżać temperaturę krystalizacji (krystalizacja alkoholu etylowego to -114°C).

Wybierając zimowy płyn do spryskiwaczy należy, sugerować się temperaturą krystalizacji, która nie powinna być wyższa niż -20°C. Płyn powinien mieć również dobre właściwości myjące, być neutralny dla powłoki lakierniczej i dobrze nawilżać gumowe pióra wycieraczek. Pióra wycieraczek nawilżane są przez glikol etylenowy i glicerynę, dzięki czemu mają lepszy poślizg i nie piszczą na powierzchni szyby.

Glikol etylenowy nie powinien przekraczać 5%, ponieważ zbyt duża ilość powoduje powstawanie smug. Dzięki niemu alkohol trudniej oddziela się od wody i wolniej odparowuje, a co za tym idzie, nie zamarzają dysze spryskiwaczy, a płyn nie krzepnie w drodze ze spryskiwaczy na szybę. Jeśli chcemy idealnie przygotować samochód do zimy, warto udać się do serwisu samochodowego, w którym zostaną wymienione nie tylko pióra wycieraczek, płyn letni zostanie zastąpiony zimowy, ale także sprawdzony zostanie akumulator i stan ogumienia. Jeśli nie mamy na to funduszy, a sami nie jesteśmy w stanie tego wykonać, warto rozważyć szybką gotówkę.

Zapach

Warto również zwrócić uwagę, aby płyn do spryskiwaczy miał neutralny zapach. Aby uatrakcyjnić płyny i przykryć nieprzyjemny zapach alkoholu, producenci dodają do nich kompozycje zapachowe. Niwelowanie zapachu alkoholu jest szczególnie trudne, kiedy jest to alkohol z wspomnianych odpadów gorzelnianych.

 

Przejdź do góry