Samochody zabytkowe – jakie warunki trzeba spełnić, by dostać „żółte tablice”?

Samochody zabytkowe – jakie warunki trzeba spełnić, by dostać „żółte tablice”?

https://www.pexels.com/Алексей

Kiedy można nazwać samochód zabytkowym?

Określenie „samochód zabytkowy” może kojarzyć się z naprawdę wiekowymi modelami, które pamiętają jeszcze czasy młodości naszych pradziadków. Tytuł ten może być jednak przyznany znacznie młodszych pojazdom. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, najlepiej sięgnąć po rzetelne informacje, które zawiera kodeks drogowy, a dokładnie Prawo o ruchu drogowym. Według art. 2 pkt 39 pojazdem zabytkowym jest samochód, który został wpisany do rejestru zabytków, znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków lub jest wpisany do inwentarza muzealiów. 

Jakie wymagania musi spełniać pojazd zabytkowy?

Ubieganie się o status samochodu zabytkowego, nie jest łatwym zadaniem. Aby założyć żółte tablice i wyróżnić się na drodze, należy wcześniej spełnić wiele wymogów. Po pierwsze, jednym z najważniejszych kryteriów jest wiek. Auta starające się o status historycznych, powinny mieć co najmniej 25 lat, a do tego ich produkcja powinna zostać zawieszona 15 lat wcześniej. Zdarzają się przypadki rejestracji jako zabytkowych, młodszych samochodów. Muszą one jednak być rzadkie, mieć oryginalne wykonanie lub brać udział w przełomowych wydarzeniach – sportowych lub historycznych, które były ważne dla społeczeństwa. Jeśli dany pojazd był używany przez osobę powszechnie znaną, również może być rejestrowany jako zabytek. Klasyczne samochody, które często poruszają się na żółtych „blachach” to np. Volkswagen Golf III, Audi 80 B4, czy Polonez Caro. Warto zaznaczyć, że termin „pojazd” dotyczy nie tylko samochodów, lecz także np. motocykli. 

Autentyczność samochodu zabytkowego

Kolejnym ważnym wymogiem jest autentyczność. Co to oznacza? Pojazd zabytkowy powinien składać się w co najmniej 75% z komponentów oryginalnych. Co więcej, to jeszcze nie koniec warunków niezbędnych do uzyskania żółtych tablic. Należy także dysponować poświadczeniem o byciu właścicielem danego egzemplarza. Warto także pokusić się o wizytę u rzeczoznawcy, który to dokona dogłębnej ekspertyzy. Uzyskanie jej przybliży nas do wpisania samochodu do ewidencji zabytków. Następny krok to badanie techniczne, które należy wykonać w stacji kontroli pojazdów. Opinia o stanie technicznym przekazywana jest do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Jeśli konserwator stwierdzi, że dany pojazd może dostać żółte tablice, ostatnie formalności dokonuje się w wydziale komunikacji, podobnie jak przy rejestracji zwykłego auta. 

Żółte tablice – co jeszcze warto wiedzieć?

Posiadanie samochodu zabytkowego wiąże się z kilkoma zaletami i przywilejami. Jednym z nich jest brak konieczności przeprowadzania regularnych badań technicznych. Należy jednak pamiętać, że jeśli taki samochód wykorzystywany jest do transportu zarobkowego, musi być poddawany przeglądom co roku. Co więcej, egzemplarze sprowadzane z zagranicy nie muszą być dostosowywane do norm obowiązujących w Polsce i Unii Europejskiej. Ubezpieczenie OC natomiast może być w przypadku samochodów zabytkowych wykupywane jedynie na miesiąc, wyłącznie w czasie ich użytkowania. 

 

Przejdź do góry

Samochody zabytkowe – jakie warunki trzeba spełnić, by dostać „żółte tablice”? js_def

Samochody zabytkowe – jakie warunki trzeba spełnić, by dostać „żółte tablice”?

Samochody zabytkowe – jakie warunki trzeba spełnić, by dostać „żółte tablice”?

https://www.pexels.com/Алексей

Kiedy można nazwać samochód zabytkowym?

Określenie „samochód zabytkowy” może kojarzyć się z naprawdę wiekowymi modelami, które pamiętają jeszcze czasy młodości naszych pradziadków. Tytuł ten może być jednak przyznany znacznie młodszych pojazdom. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, najlepiej sięgnąć po rzetelne informacje, które zawiera kodeks drogowy, a dokładnie Prawo o ruchu drogowym. Według art. 2 pkt 39 pojazdem zabytkowym jest samochód, który został wpisany do rejestru zabytków, znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków lub jest wpisany do inwentarza muzealiów. 

Jakie wymagania musi spełniać pojazd zabytkowy?

Ubieganie się o status samochodu zabytkowego, nie jest łatwym zadaniem. Aby założyć żółte tablice i wyróżnić się na drodze, należy wcześniej spełnić wiele wymogów. Po pierwsze, jednym z najważniejszych kryteriów jest wiek. Auta starające się o status historycznych, powinny mieć co najmniej 25 lat, a do tego ich produkcja powinna zostać zawieszona 15 lat wcześniej. Zdarzają się przypadki rejestracji jako zabytkowych, młodszych samochodów. Muszą one jednak być rzadkie, mieć oryginalne wykonanie lub brać udział w przełomowych wydarzeniach – sportowych lub historycznych, które były ważne dla społeczeństwa. Jeśli dany pojazd był używany przez osobę powszechnie znaną, również może być rejestrowany jako zabytek. Klasyczne samochody, które często poruszają się na żółtych „blachach” to np. Volkswagen Golf III, Audi 80 B4, czy Polonez Caro. Warto zaznaczyć, że termin „pojazd” dotyczy nie tylko samochodów, lecz także np. motocykli. 

Autentyczność samochodu zabytkowego

Kolejnym ważnym wymogiem jest autentyczność. Co to oznacza? Pojazd zabytkowy powinien składać się w co najmniej 75% z komponentów oryginalnych. Co więcej, to jeszcze nie koniec warunków niezbędnych do uzyskania żółtych tablic. Należy także dysponować poświadczeniem o byciu właścicielem danego egzemplarza. Warto także pokusić się o wizytę u rzeczoznawcy, który to dokona dogłębnej ekspertyzy. Uzyskanie jej przybliży nas do wpisania samochodu do ewidencji zabytków. Następny krok to badanie techniczne, które należy wykonać w stacji kontroli pojazdów. Opinia o stanie technicznym przekazywana jest do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Jeśli konserwator stwierdzi, że dany pojazd może dostać żółte tablice, ostatnie formalności dokonuje się w wydziale komunikacji, podobnie jak przy rejestracji zwykłego auta. 

Żółte tablice – co jeszcze warto wiedzieć?

Posiadanie samochodu zabytkowego wiąże się z kilkoma zaletami i przywilejami. Jednym z nich jest brak konieczności przeprowadzania regularnych badań technicznych. Należy jednak pamiętać, że jeśli taki samochód wykorzystywany jest do transportu zarobkowego, musi być poddawany przeglądom co roku. Co więcej, egzemplarze sprowadzane z zagranicy nie muszą być dostosowywane do norm obowiązujących w Polsce i Unii Europejskiej. Ubezpieczenie OC natomiast może być w przypadku samochodów zabytkowych wykupywane jedynie na miesiąc, wyłącznie w czasie ich użytkowania. 

 

Przejdź do góry