Oznaczenia na oponach

Oznaczenia na oponach

Pewnie wielu z nas zastanawiało się co oznaczają te wszystkie literki i cyferki które są widoczne na oponach. Postaramy się wyjaśnić co oznaczają i jak należy je czytać.

Rozmiar opony znajduje się na jej boku. Zapisany jest w ciągu znaków np: 205/55R 16 91H albo 225/45 R17 94V.

Poszczególne znaki oznaczają kolejno dla opony 205/55R 16 91H:

205 - szerokość opony wyrażona w milimetrach

55 - stosunek wysokości opony do szerokości bieżnika wyrażony w %. W tym wypadku 50 oznacza 50% z 205mm.

R - opona radialna

16 - średnica felgi wyrażona w calach

91 - indeks nośności

H - indeks prędkości

 

Oznaczenia indeksów prędkości opon (SI –speed index):

 

B - do 50 km/h

C - do 60 km/h

D - do 65 km/h

E - do 70 km/h

F - do 80 km/h

G - do 90 km/h

J - do 100 km/h

K - do 110 km/h

L - do 120 km/h

M - do 130 km/h

N - do 140 km/h

P - do 150 km/h

Q - do 160 km/h

R - do 170 km/h

S - do 180 km/h

T - do 190 km/h

H - do 210 km/h

V - do 240 km/h

W - do 270 km/h

Y - do 300 km/h

VR - powyżej 210 km/h

ZR - powyżej 240 km/h

ZR(Y) – powyżej 300 km/h

Dla opon z indeksami prędkości V, W, Y, VR, ZR przy maksymalnej nośności obowązują ograniczenia maksymalnej prędkości:

V - do 210 km/h

W - do 240 km/h

Y - do 270 km/h

VR - do 210 km/h

ZR - do 240 km/h

 

Indeks prędkości opon zimowych:

W przypadku opon zimowych w niektórych krajach UE zgodnie z prawem indeks prędkości opon może być niższy od prędkości maksymalnej auta.W takim wypadku prędkość musi być dostosowana do niższego indeksu opony, a wewnątrz pojazdu umieszcza się naklejkę z limitem prędkości.

 

 

Oznaczenia indeksów nośności opon (LI – load index):

 

Indeks nośności wskazuje maksymalne dopuszczalne obciążenie na jedną oponę.

 

50 - 190 kg

51 – 195 kg

52 – 200 kg

53 – 206 kg

54 – 212 kg

55 – 218 kg

56 – 224 kg

57 – 230 kg

58 – 236 kg

59 – 243 kg

60 – 250 kg

61 – 257 kg

62 - 265 kg

63 - 272 kg

64 - 280 kg

65 - 290 kg

66 - 300 kg

67 - 307 kg

68 - 315 kg

69 - 325 kg

70 - 335 kg

71 - 345 kg

72 - 355 kg

73 - 365 kg

74 - 375 kg

75 - 387 kg

76 - 400 kg

77 - 412 kg

78 - 425 kg

79 - 437 kg

80 - 450 kg

81 - 462 kg

82 - 475 kg

83 - 487 kg

84 - 500 kg

85 - 515 kg

86 - 530 kg

87 - 545 kg

88 - 560 kg

89 - 580 kg

90 - 600 kg

91 - 615 kg

92 - 630 kg

93 - 650 kg

94 - 670 kg

95 - 690 kg

96 - 710 kg

97 - 730 kg

98 - 750 kg

99 - 775 kg

100 - 800 kg

101 - 825 kg

102 - 850 kg

103 - 875 kg

104 - 900 kg

105 - 925 kg

106 - 950 kg

107 - 975 kg

108 - 1000 kg

109 - 1030 kg

110 - 1060 kg

111 - 1090 kg

112 - 1120 kg

113 - 1150 kg

114 - 1180 kg

115 - 1215 kg

116 - 1250 kg

117 - 1285 kg

118 - 1320 kg

119 - 1360 kg

120 - 1400 kg

121 - 1450 kg

122 - 1500 kg

123 - 1550 kg

124 - 1600 kg

125 - 1650 kg

126 - 1700 kg

 

Dodatkowe oznaczenia opon:

 

LI - (Load Index) - maksymalna nośność opony 

SI - (Speed Index) - oznaczenie maksymalnej prędkości użytkowania opony

MAX - maksymalna wartość ciśnienia w oponie

M+S - (Mud + Snow) symbol używany na oponach zimowych i całorocznych (błoto + śnieg)

 

Oznaczenia charakterystyczne dla producentów aut:

 

A - homologacja Toyota (Auris)

AO - homologacja Audi

B - homologacja grupy Volkswagen

BMW M - homologacja BMW M3, Z4M, M5, M6

C1 - Homologacja Dodge Viper

K1, K2 - homologacja Ferrari

MO - homologacja Mercedes

MO1 - homologacja AMG

N, N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche

RO1 - homologacja Audi RS4, RS6, R8

VO - homologacja Volkswagen Touareg

* lub M3 - homologacja grupy BMW i Mini

# - wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym

(...) - homologacje do montażu fabrycznego

OE - opony na pierwszym wyposażeniu

 

Oznaczenia określające sposób montażu opony:

 

INSIDE - strona opony montowana w kierunku auta (do wewnątrz). Opis stosowany na oponach o asymetrycznej rzeźbie bieżnika

OUTSIDE - strona opony montowana na zewnątrz pojazdu. Opis stosowany na oponach o asymetrycznej rzeźbie bieżnika

ROTATION - kierunek toczenia opony, wskazany strzałką nad napisem. Opis stosowany w oponach kierunkowych, w których należy zachować kierunek toczenia.

RIGHT - Opona do montażu po prawej stronie samochodu (praktycznie nie spotykany opis stosowany na oponach asymetrycznych kierunkowych)

LEFT - Opona do montażu po lewej stronie samochodu (praktycznie nie spotykany opis stosowany na oponach asymetrycznych kierunkowych)

rear - opona przeznaczona na tylną oś pojazdu

 

Oznaczenia określające cechę w budowie opony:

 

FR - opona z rantem chroniącym felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi

RF, RFD, RF, REF, Reinf. - (reinforced) - opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana

ML - opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna)

FP - (Fringe Protector) albo RFP (Rim Fringe Protector) ochraniacz felgi

cord - ochrona felgi na ściance bocznej opony

C – (Commercial) oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych

XL, EXL - (eXtra Load) opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności

RB - osłona felgi

RETREAD - opona bieżnikowana

R - opona radialna

TL - (Tubeless Tyre) - ona bezdętkowa

TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa.

G1- Czujnik kontroli ciśnienia

JLB - (Jointless Band) opasanie nylonowe bez końcowe  

 

Oznaczenia opon typu RUN FLAT

Opony wykonane w technologii umożliwiającej jazdę samochodem bez powietrza

 

DSST - (Dunlop Self Supporting Technology) oznaczenie stosowane przez marę Dunlop

EMT - (Extended Mobility Tyre) oznaczenie stosowane przez markę Goodyear.

HRFS - (Hankook Run Flat System) oznaczenie stosowane przez markę Hankook

PAX - opona marki Michelin z wewnętrznym pierścieniem umożliwiającym jazdę po utracie powietrza – technologia wycofywana z rynku.

SST - (Self Supporting Technology)

SSR lub CSR - (Self Supporting Runflat Tyre) oznaczenie stosowane przez markę Continental.

SSRF - (Self Supporting Run Flat) oznaczenie stosowane przez firmę Pirelli

TRF - (Toyo Run Flat) oznaczenie stosowane przez firmę Toyo

RFT - (Run Flat Tyre) oznaczenie stosowane przez markę Bridgestone

ROF - (Run On Flat) oznaczenie stosowane przez markę Goodyear.

RSC - (Runflat System Component) oznaczenie systemu dedykowanego do samochodów marki BMW,

składającego się z opony oraz felgi EH2, której konstrukcja zapobiega spadnięciu opony z felgi.

R/F - Run Flat

ZPS - (Zero Pressure System) oznaczenie stosowane przez firmę Yokohama

ZP - (Zero Presure) oznaczenie stosowane przez markę Michelin

XRP - ( eXtended Run Flat) oznaczenie stosowane przez firmę Kumho

 

Oznaczenia opon określające wygląd opony:

 

BSW - czarny bok opony

ORWL - białe kontury liter na boku opony

RWL, RW - białe litery na boku opon terenowych

RB - czarne litery na boku opon terenowych, 

RBL - czarne wklęsłe litery na boku opony

OWL - (Outlined White Lettering) - białe litery na boku opony

RWL - (Raised White Lettering) - białe wypukłe litery na boku opony

no lbl - brak kolorowego napisu na boku opony

 

Przejdź do góry

Oznaczenia na oponach js_def

Oznaczenia na oponach

Oznaczenia na oponach

Pewnie wielu z nas zastanawiało się co oznaczają te wszystkie literki i cyferki które są widoczne na oponach. Postaramy się wyjaśnić co oznaczają i jak należy je czytać.

Rozmiar opony znajduje się na jej boku. Zapisany jest w ciągu znaków np: 205/55R 16 91H albo 225/45 R17 94V.

Poszczególne znaki oznaczają kolejno dla opony 205/55R 16 91H:

205 - szerokość opony wyrażona w milimetrach

55 - stosunek wysokości opony do szerokości bieżnika wyrażony w %. W tym wypadku 50 oznacza 50% z 205mm.

R - opona radialna

16 - średnica felgi wyrażona w calach

91 - indeks nośności

H - indeks prędkości

 

Oznaczenia indeksów prędkości opon (SI –speed index):

 

B - do 50 km/h

C - do 60 km/h

D - do 65 km/h

E - do 70 km/h

F - do 80 km/h

G - do 90 km/h

J - do 100 km/h

K - do 110 km/h

L - do 120 km/h

M - do 130 km/h

N - do 140 km/h

P - do 150 km/h

Q - do 160 km/h

R - do 170 km/h

S - do 180 km/h

T - do 190 km/h

H - do 210 km/h

V - do 240 km/h

W - do 270 km/h

Y - do 300 km/h

VR - powyżej 210 km/h

ZR - powyżej 240 km/h

ZR(Y) – powyżej 300 km/h

Dla opon z indeksami prędkości V, W, Y, VR, ZR przy maksymalnej nośności obowązują ograniczenia maksymalnej prędkości:

V - do 210 km/h

W - do 240 km/h

Y - do 270 km/h

VR - do 210 km/h

ZR - do 240 km/h

 

Indeks prędkości opon zimowych:

W przypadku opon zimowych w niektórych krajach UE zgodnie z prawem indeks prędkości opon może być niższy od prędkości maksymalnej auta.W takim wypadku prędkość musi być dostosowana do niższego indeksu opony, a wewnątrz pojazdu umieszcza się naklejkę z limitem prędkości.

 

 

Oznaczenia indeksów nośności opon (LI – load index):

 

Indeks nośności wskazuje maksymalne dopuszczalne obciążenie na jedną oponę.

 

50 - 190 kg

51 – 195 kg

52 – 200 kg

53 – 206 kg

54 – 212 kg

55 – 218 kg

56 – 224 kg

57 – 230 kg

58 – 236 kg

59 – 243 kg

60 – 250 kg

61 – 257 kg

62 - 265 kg

63 - 272 kg

64 - 280 kg

65 - 290 kg

66 - 300 kg

67 - 307 kg

68 - 315 kg

69 - 325 kg

70 - 335 kg

71 - 345 kg

72 - 355 kg

73 - 365 kg

74 - 375 kg

75 - 387 kg

76 - 400 kg

77 - 412 kg

78 - 425 kg

79 - 437 kg

80 - 450 kg

81 - 462 kg

82 - 475 kg

83 - 487 kg

84 - 500 kg

85 - 515 kg

86 - 530 kg

87 - 545 kg

88 - 560 kg

89 - 580 kg

90 - 600 kg

91 - 615 kg

92 - 630 kg

93 - 650 kg

94 - 670 kg

95 - 690 kg

96 - 710 kg

97 - 730 kg

98 - 750 kg

99 - 775 kg

100 - 800 kg

101 - 825 kg

102 - 850 kg

103 - 875 kg

104 - 900 kg

105 - 925 kg

106 - 950 kg

107 - 975 kg

108 - 1000 kg

109 - 1030 kg

110 - 1060 kg

111 - 1090 kg

112 - 1120 kg

113 - 1150 kg

114 - 1180 kg

115 - 1215 kg

116 - 1250 kg

117 - 1285 kg

118 - 1320 kg

119 - 1360 kg

120 - 1400 kg

121 - 1450 kg

122 - 1500 kg

123 - 1550 kg

124 - 1600 kg

125 - 1650 kg

126 - 1700 kg

 

Dodatkowe oznaczenia opon:

 

LI - (Load Index) - maksymalna nośność opony 

SI - (Speed Index) - oznaczenie maksymalnej prędkości użytkowania opony

MAX - maksymalna wartość ciśnienia w oponie

M+S - (Mud + Snow) symbol używany na oponach zimowych i całorocznych (błoto + śnieg)

 

Oznaczenia charakterystyczne dla producentów aut:

 

A - homologacja Toyota (Auris)

AO - homologacja Audi

B - homologacja grupy Volkswagen

BMW M - homologacja BMW M3, Z4M, M5, M6

C1 - Homologacja Dodge Viper

K1, K2 - homologacja Ferrari

MO - homologacja Mercedes

MO1 - homologacja AMG

N, N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche

RO1 - homologacja Audi RS4, RS6, R8

VO - homologacja Volkswagen Touareg

* lub M3 - homologacja grupy BMW i Mini

# - wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym

(...) - homologacje do montażu fabrycznego

OE - opony na pierwszym wyposażeniu

 

Oznaczenia określające sposób montażu opony:

 

INSIDE - strona opony montowana w kierunku auta (do wewnątrz). Opis stosowany na oponach o asymetrycznej rzeźbie bieżnika

OUTSIDE - strona opony montowana na zewnątrz pojazdu. Opis stosowany na oponach o asymetrycznej rzeźbie bieżnika

ROTATION - kierunek toczenia opony, wskazany strzałką nad napisem. Opis stosowany w oponach kierunkowych, w których należy zachować kierunek toczenia.

RIGHT - Opona do montażu po prawej stronie samochodu (praktycznie nie spotykany opis stosowany na oponach asymetrycznych kierunkowych)

LEFT - Opona do montażu po lewej stronie samochodu (praktycznie nie spotykany opis stosowany na oponach asymetrycznych kierunkowych)

rear - opona przeznaczona na tylną oś pojazdu

 

Oznaczenia określające cechę w budowie opony:

 

FR - opona z rantem chroniącym felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi

RF, RFD, RF, REF, Reinf. - (reinforced) - opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana

ML - opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna)

FP - (Fringe Protector) albo RFP (Rim Fringe Protector) ochraniacz felgi

cord - ochrona felgi na ściance bocznej opony

C – (Commercial) oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych

XL, EXL - (eXtra Load) opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności

RB - osłona felgi

RETREAD - opona bieżnikowana

R - opona radialna

TL - (Tubeless Tyre) - ona bezdętkowa

TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa.

G1- Czujnik kontroli ciśnienia

JLB - (Jointless Band) opasanie nylonowe bez końcowe  

 

Oznaczenia opon typu RUN FLAT

Opony wykonane w technologii umożliwiającej jazdę samochodem bez powietrza

 

DSST - (Dunlop Self Supporting Technology) oznaczenie stosowane przez marę Dunlop

EMT - (Extended Mobility Tyre) oznaczenie stosowane przez markę Goodyear.

HRFS - (Hankook Run Flat System) oznaczenie stosowane przez markę Hankook

PAX - opona marki Michelin z wewnętrznym pierścieniem umożliwiającym jazdę po utracie powietrza – technologia wycofywana z rynku.

SST - (Self Supporting Technology)

SSR lub CSR - (Self Supporting Runflat Tyre) oznaczenie stosowane przez markę Continental.

SSRF - (Self Supporting Run Flat) oznaczenie stosowane przez firmę Pirelli

TRF - (Toyo Run Flat) oznaczenie stosowane przez firmę Toyo

RFT - (Run Flat Tyre) oznaczenie stosowane przez markę Bridgestone

ROF - (Run On Flat) oznaczenie stosowane przez markę Goodyear.

RSC - (Runflat System Component) oznaczenie systemu dedykowanego do samochodów marki BMW,

składającego się z opony oraz felgi EH2, której konstrukcja zapobiega spadnięciu opony z felgi.

R/F - Run Flat

ZPS - (Zero Pressure System) oznaczenie stosowane przez firmę Yokohama

ZP - (Zero Presure) oznaczenie stosowane przez markę Michelin

XRP - ( eXtended Run Flat) oznaczenie stosowane przez firmę Kumho

 

Oznaczenia opon określające wygląd opony:

 

BSW - czarny bok opony

ORWL - białe kontury liter na boku opony

RWL, RW - białe litery na boku opon terenowych

RB - czarne litery na boku opon terenowych, 

RBL - czarne wklęsłe litery na boku opony

OWL - (Outlined White Lettering) - białe litery na boku opony

RWL - (Raised White Lettering) - białe wypukłe litery na boku opony

no lbl - brak kolorowego napisu na boku opony

 

Przejdź do góry