Czym są zmienne fazy rozrządu?

Czym są zmienne fazy rozrządu?

Czym są zmienne fazy rozrządu?

Aby zrozumieć, czym są zmienne fazy rozrządu, warto przypomnieć najpierw, czym jest sam układ rozrządu. To system elementów, które doprowadzają do jednostki napędowej ładunek (mieszankę paliwa i powietrza), a następnie usuwają wytworzone gazy, czyli spaliny. Układ ten pełni istotną funkcję w działaniu silnika. Czym są więc fazy rozrządu i jakie jest ich zadanie?

Czym są zmienne fazy rozrządu i w jaki sposób działają?

Mechanizm zmiennych faz rozrządu to twór, powstały na początku lat 90. Reguluje on pracę zaworów silnika w zależności od jego obciążenia, a także prędkości obrotowej. Jak to działa? W samochodzie znajduje się komputer zarządzający pracą silnika, który steruje zaworem elektromagnetycznym. Element ten z kolei kontroluje ciśnienie oleju, które załącza mechanizm zmiennych faz rozrządu.  

Zmienne fazy rozrządu odpowiadają za zmianę czasu napełniania się i opróżniania cylindrów. Kiedy jedziemy z niską prędkością, zawór dolotowy otwiera się później, ale zamyka wcześniej, w porównaniu z dużymi prędkościami. Oznacza to, że pojazd jest w stanie osiągać większe momenty obrotowe przy mniejszych prędkościach. W związku z tym silnik cechuje się większą elastycznością przy zredukowanym zużyciu paliwa.

Po co są zmienne fazy rozrządu?

System zmiennych faz rozrządu powstał po to, aby zoptymalizować proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Dzięki temu obserwuje się znacznie mniejsze zużycie paliwa oraz zwiększenie dynamiki silnika. Co więcej, auto wyposażone w ten system jest w stanie osiągnąć większą moc, bez montowania turbosprężarki. Układ ten stosowany jest obecnie w coraz większej liczbie najnowocześniejszych pojazdów. Czy rozwiązanie to ma jakieś wady? Głównym minusem zmiennych faz rozrządu jest to, że budowa tego systemu jest bardzo złożona. W związku z tym, w razie awarii trzeba przygotować się na poważne koszty lub nawet wymianę całego układu. Producenci pojazdów często tworzą własne, skomplikowane konstrukcje, które da się naprawiać wyłącznie w autoryzowanych serwisach, co jest dużym utrudnieniem dla wielu posiadaczy samochodów. 

Jakie mogą być objawy uszkodzenia zmiennych faz rozrządu?

Koło zmiennych faz rozrządu jest najważniejszym elementem tego mechanizmu. Nazywane jest również wariatorem, regulatorem lub fazatorem. Komponent ten odpowiada za sterowanie i zmianę położenia wałka rozrządu. Kiedy dojdzie do awarii zmiennych faz rozrządu, najczęściej można spotkać się z takimi objawami jak:

  • nierównomierne obroty na biegu jałowym, 

  • problemy podczas uruchamiania silnika, 

  • wyłączanie się silnika podczas postoju, np. na światłach, 

  • stukanie pod maską, 

  • głośna praca silnika, 

  • zwiększone spalanie, 

  • spadek mocy. 

Kiedy zauważymy, że z mechanizmem zmiennych faz rozrządu jest coś nie tak, powinniśmy od razu reagować i zgłosić się do warsztatu. Jeśli zaniedbamy tę usterkę, może się ona zakończyć poważniejszymi skutkami, takimi jak trwałe uszkodzenie wałka rozrządu i całego układu. Ile może wytrzymać dobrze serwisowany mechanizm zmiennych faz rozrządu? W zależności od rodzaju i marki pojazdu może to być nawet 200 tys. km. Warto jednak na bieżąco monitorować kondycję tego układu, aby zachować jego dobry stan jak najdłużej.  

Artykuł przygotowany we współpracy ze stronami: rocketness.com, tiiidy.com, bastillin.com

Źródło zdjęcia: pixabay.com/markusthomasde

 

Przejdź do góry

Czym są zmienne fazy rozrządu? js_def

Czym są zmienne fazy rozrządu?

Czym są zmienne fazy rozrządu?

Czym są zmienne fazy rozrządu?

Aby zrozumieć, czym są zmienne fazy rozrządu, warto przypomnieć najpierw, czym jest sam układ rozrządu. To system elementów, które doprowadzają do jednostki napędowej ładunek (mieszankę paliwa i powietrza), a następnie usuwają wytworzone gazy, czyli spaliny. Układ ten pełni istotną funkcję w działaniu silnika. Czym są więc fazy rozrządu i jakie jest ich zadanie?

Czym są zmienne fazy rozrządu i w jaki sposób działają?

Mechanizm zmiennych faz rozrządu to twór, powstały na początku lat 90. Reguluje on pracę zaworów silnika w zależności od jego obciążenia, a także prędkości obrotowej. Jak to działa? W samochodzie znajduje się komputer zarządzający pracą silnika, który steruje zaworem elektromagnetycznym. Element ten z kolei kontroluje ciśnienie oleju, które załącza mechanizm zmiennych faz rozrządu.  

Zmienne fazy rozrządu odpowiadają za zmianę czasu napełniania się i opróżniania cylindrów. Kiedy jedziemy z niską prędkością, zawór dolotowy otwiera się później, ale zamyka wcześniej, w porównaniu z dużymi prędkościami. Oznacza to, że pojazd jest w stanie osiągać większe momenty obrotowe przy mniejszych prędkościach. W związku z tym silnik cechuje się większą elastycznością przy zredukowanym zużyciu paliwa.

Po co są zmienne fazy rozrządu?

System zmiennych faz rozrządu powstał po to, aby zoptymalizować proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Dzięki temu obserwuje się znacznie mniejsze zużycie paliwa oraz zwiększenie dynamiki silnika. Co więcej, auto wyposażone w ten system jest w stanie osiągnąć większą moc, bez montowania turbosprężarki. Układ ten stosowany jest obecnie w coraz większej liczbie najnowocześniejszych pojazdów. Czy rozwiązanie to ma jakieś wady? Głównym minusem zmiennych faz rozrządu jest to, że budowa tego systemu jest bardzo złożona. W związku z tym, w razie awarii trzeba przygotować się na poważne koszty lub nawet wymianę całego układu. Producenci pojazdów często tworzą własne, skomplikowane konstrukcje, które da się naprawiać wyłącznie w autoryzowanych serwisach, co jest dużym utrudnieniem dla wielu posiadaczy samochodów. 

Jakie mogą być objawy uszkodzenia zmiennych faz rozrządu?

Koło zmiennych faz rozrządu jest najważniejszym elementem tego mechanizmu. Nazywane jest również wariatorem, regulatorem lub fazatorem. Komponent ten odpowiada za sterowanie i zmianę położenia wałka rozrządu. Kiedy dojdzie do awarii zmiennych faz rozrządu, najczęściej można spotkać się z takimi objawami jak:

  • nierównomierne obroty na biegu jałowym, 

  • problemy podczas uruchamiania silnika, 

  • wyłączanie się silnika podczas postoju, np. na światłach, 

  • stukanie pod maską, 

  • głośna praca silnika, 

  • zwiększone spalanie, 

  • spadek mocy. 

Kiedy zauważymy, że z mechanizmem zmiennych faz rozrządu jest coś nie tak, powinniśmy od razu reagować i zgłosić się do warsztatu. Jeśli zaniedbamy tę usterkę, może się ona zakończyć poważniejszymi skutkami, takimi jak trwałe uszkodzenie wałka rozrządu i całego układu. Ile może wytrzymać dobrze serwisowany mechanizm zmiennych faz rozrządu? W zależności od rodzaju i marki pojazdu może to być nawet 200 tys. km. Warto jednak na bieżąco monitorować kondycję tego układu, aby zachować jego dobry stan jak najdłużej.  

Artykuł przygotowany we współpracy ze stronami: rocketness.com, tiiidy.com, bastillin.com

Źródło zdjęcia: pixabay.com/markusthomasde

 

Przejdź do góry