Objawy uszkodzonej maglownicy – jak rozpoznać?

Objawy uszkodzonej maglownicy – jak rozpoznać?

Objawy uszkodzonej maglownicy – jak rozpoznać?

Przekładnia kierownicza zwana również maglownicą umożliwia precyzyjne skręcanie pojazdem. Dzięki temu kierowca może utrzymywać odpowiedni tor jazdy i poruszać się bezpiecznie. Sprawna maglownica przekłada się również na wysoki komfort prowadzenia. Jeśli dojdzie do awarii tego komponentu, samochód może stwarzać niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jak rozpoznać usterkę przekładni kierowniczej?

Czym jest maglownica i jak działa?

Zębatkowa przekładnia kierownicza (maglownica) powoduje przeniesienie ruchów kierownicy na drążki kierownicze, a w konsekwencji na koła. To jeden z głównych elementów układu kierowniczego, który odpowiada za bezpieczne i komfortowe prowadzenie samochodu. Jak wiele komponentów w pojeździe, tak i maglownica z czasem ulega zużyciu. Zanim jednak podejmiemy się naprawy, najpierw musimy zorientować się, że to akurat ten element został uszkodzony. 

Jakie są objawy jej uszkodzenia?

Choć maglownica może zachować swoją sprawność nawet 10 lat (lub 200 tys. km), niekiedy dochodzi do jej awarii. Usterki tego komponentu głównie spowodowane są nierównościami na drogach. Kierowcy często poruszający się po dziurawych nawierzchniach, mogą spodziewać się, że prędzej niż później będą musieli zmierzyć się z naprawą przekładni kierowniczej. Czym objawia się awaria maglownicy?

Wyciek płynu 

Niepokojący objaw, który niemal od razu rzuci nam się w oczy (jeszcze przed jazdą) to prawdopodobnie wyciek płynu wspomagania. Należy niezwłocznie znaleźć źródło wycieku. Najczęściej jest to maglownica lub pompa wspomagania. Wyciek może spowodować zawilgocenie lub poważniejsze uszkodzenia np. wałka rozdzielacza przekładni kierowniczej. Również sytuacja, w której maglownica jest wilgotna, sugeruje problem z przeciekającym płynem z uszczelniaczy. 

Dźwięk stukania

Kolejny charakterystyczny objaw to stukanie. Te niepokojące dźwięki zauważyć możemy w okolicy przekładni bądź kierownicy. Przyczyną stukotu mogą być wyrobione zębatki, tuleje prowadzące albo luzy w krzyżakach. Co ważne, stukanie będzie nasilało się w trakcie jazdy po wybojach i nierównościach. 

Blokada kierownicy

Podobnie jak przy dźwięku stukania, blokowanie się kierownicy może być objawem starych, zardzewiałych i niezdatnych już do użytku śrub oraz zębatki. Taka sytuacja całkowicie uniemożliwia bezpieczne kierowanie pojazdem. 

Wyczuwanie luźna kierownica

Kolejnym problemem są luzy, dobrze wyczuwalne podczas kierowania. Jest to brak reakcji przekładni kierowniczej na manipulowanie kierownicą, co w rezultacie przyczynia się do niemożności skręcenia w żadną stronę. Nie należy samemu zabierać się do naprawy tej usterki, ponieważ można uszkodzić m.in. zęby na listwie. 

Pojawiające się problemy ze wspomaganiem kierownicy

W tym przypadku można zauważyć różne nasilenie problemu: od działania odbiegającego od normy, czyli za lekkiego lub za ciężkiego, przez działanie wspomagania przy skręcie tylko w jednym kierunku, po całkowity brak wspomagania kierownicy. Te objawy mogą zwiastować o wiele rozleglejsze uszkodzenia, nie tylko maglownicy, lecz także rozdzielacza, uszczelniaczy, czy pompy wspomagania. 

Co należy zrobić, gdy rozpozna się jej uszkodzenie?

W przypadku wykrycia problemu należy niezwłocznie oddać samochód do naprawy. Im szybciej wykryje się usterkę i ją zreperuje, tym większe prawdopodobieństwo, że nie będzie trzeba wymieniać całej maglownicy. Jest to część samochodu, która składa się z wielu elementów i całkowita jej wymiana może być kosztowna. Po naprawie maglownicy dalej będziemy mogli cieszyć się komfortową i bezpieczną jazdą. 

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: askmotion.com, goodarmen.com, makeupik.com

Źródło zdjęcia: pixabay.com/oknesanofa

 

Przejdź do góry

Objawy uszkodzonej maglownicy – jak rozpoznać? js_def

Objawy uszkodzonej maglownicy – jak rozpoznać?

Objawy uszkodzonej maglownicy – jak rozpoznać?

Objawy uszkodzonej maglownicy – jak rozpoznać?

Przekładnia kierownicza zwana również maglownicą umożliwia precyzyjne skręcanie pojazdem. Dzięki temu kierowca może utrzymywać odpowiedni tor jazdy i poruszać się bezpiecznie. Sprawna maglownica przekłada się również na wysoki komfort prowadzenia. Jeśli dojdzie do awarii tego komponentu, samochód może stwarzać niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jak rozpoznać usterkę przekładni kierowniczej?

Czym jest maglownica i jak działa?

Zębatkowa przekładnia kierownicza (maglownica) powoduje przeniesienie ruchów kierownicy na drążki kierownicze, a w konsekwencji na koła. To jeden z głównych elementów układu kierowniczego, który odpowiada za bezpieczne i komfortowe prowadzenie samochodu. Jak wiele komponentów w pojeździe, tak i maglownica z czasem ulega zużyciu. Zanim jednak podejmiemy się naprawy, najpierw musimy zorientować się, że to akurat ten element został uszkodzony. 

Jakie są objawy jej uszkodzenia?

Choć maglownica może zachować swoją sprawność nawet 10 lat (lub 200 tys. km), niekiedy dochodzi do jej awarii. Usterki tego komponentu głównie spowodowane są nierównościami na drogach. Kierowcy często poruszający się po dziurawych nawierzchniach, mogą spodziewać się, że prędzej niż później będą musieli zmierzyć się z naprawą przekładni kierowniczej. Czym objawia się awaria maglownicy?

Wyciek płynu 

Niepokojący objaw, który niemal od razu rzuci nam się w oczy (jeszcze przed jazdą) to prawdopodobnie wyciek płynu wspomagania. Należy niezwłocznie znaleźć źródło wycieku. Najczęściej jest to maglownica lub pompa wspomagania. Wyciek może spowodować zawilgocenie lub poważniejsze uszkodzenia np. wałka rozdzielacza przekładni kierowniczej. Również sytuacja, w której maglownica jest wilgotna, sugeruje problem z przeciekającym płynem z uszczelniaczy. 

Dźwięk stukania

Kolejny charakterystyczny objaw to stukanie. Te niepokojące dźwięki zauważyć możemy w okolicy przekładni bądź kierownicy. Przyczyną stukotu mogą być wyrobione zębatki, tuleje prowadzące albo luzy w krzyżakach. Co ważne, stukanie będzie nasilało się w trakcie jazdy po wybojach i nierównościach. 

Blokada kierownicy

Podobnie jak przy dźwięku stukania, blokowanie się kierownicy może być objawem starych, zardzewiałych i niezdatnych już do użytku śrub oraz zębatki. Taka sytuacja całkowicie uniemożliwia bezpieczne kierowanie pojazdem. 

Wyczuwanie luźna kierownica

Kolejnym problemem są luzy, dobrze wyczuwalne podczas kierowania. Jest to brak reakcji przekładni kierowniczej na manipulowanie kierownicą, co w rezultacie przyczynia się do niemożności skręcenia w żadną stronę. Nie należy samemu zabierać się do naprawy tej usterki, ponieważ można uszkodzić m.in. zęby na listwie. 

Pojawiające się problemy ze wspomaganiem kierownicy

W tym przypadku można zauważyć różne nasilenie problemu: od działania odbiegającego od normy, czyli za lekkiego lub za ciężkiego, przez działanie wspomagania przy skręcie tylko w jednym kierunku, po całkowity brak wspomagania kierownicy. Te objawy mogą zwiastować o wiele rozleglejsze uszkodzenia, nie tylko maglownicy, lecz także rozdzielacza, uszczelniaczy, czy pompy wspomagania. 

Co należy zrobić, gdy rozpozna się jej uszkodzenie?

W przypadku wykrycia problemu należy niezwłocznie oddać samochód do naprawy. Im szybciej wykryje się usterkę i ją zreperuje, tym większe prawdopodobieństwo, że nie będzie trzeba wymieniać całej maglownicy. Jest to część samochodu, która składa się z wielu elementów i całkowita jej wymiana może być kosztowna. Po naprawie maglownicy dalej będziemy mogli cieszyć się komfortową i bezpieczną jazdą. 

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: askmotion.com, goodarmen.com, makeupik.com

Źródło zdjęcia: pixabay.com/oknesanofa

 

Przejdź do góry