Rozrząd: czym jest i jak o niego dbać?

Rozrząd: czym jest i jak o niego dbać?

Rozrząd: czym jest i jak o niego dbać?

Rozrząd silnika, to niezbędny element w każdym samochodzie, którego niezawodne działanie jest podstawą prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej. Układ rozrządu jest niezwykle kluczowy, dlatego tak ważny jest regularny serwis i codzienna dbałość. Jak zbudowany jest rozrząd i jak dbać o jego poszczególne elementy?

Za co odpowiada układ rozrządu?

Rozrząd, to układ, który odpowiada za sterowanie zaworami. Reguluje on dopływ powietrza, a także usuwa spaliny. Jego żywotność uzależniona jest w głównej mierze od stopnia skomplikowania budowy, która może się różnić w zależności od modelu czy rocznika samochodu. Niezmiernie ważna jest również jakość zastosowanych komponentów.

Układ rozrządu odgrywa bardzo ważną rolę w każdym samochodzie. W silnikach spalinowych szczeliny pomiędzy tłokami, a zaworami wynoszą zaledwie kilka milimetrów, a więc każda nawet najmniejsza usterka może doprowadzić do poważnych awarii, czego częstym efektem są ogromne wydatki związane z naprawą jednostki napędowej. Może dojść m.in. do wygięcia zaworów przez tłoki, utraty kompresji silnika czy zniszczenia samej głowicy lub tłoka.

Jak zbudowany jest układ rozrządu?

Wyróżnia się kilka rodzajów rozrządu silnika. Podstawowy podział obejmuje układ:

  1. zaworowy,

  2. szczelinowy.

Rozrząd można podzielić również ze względu na umiejscowienie wałka rozrządu:

  1. OHV – w którym wałek umieszczony jest w bloku silnika,

  2. OHC – w którym jeden wałek umieszczony jest w głowicy silnika,

  3. DOHC – w którym dwa wałki umieszczone są w głowicy silnika. 

Napędzanie rozrządu odbywa się za pośrednictwem paska lub łańcucha. Innymi elementami wchodzącymi w skład budowy układu są koła zębate, rolki prowadzące, napinacz paska i pompa wody.

Jak dbać o rozrząd?

Zerwany pasek rozrządu czy też inne awarie tego układu, to prawdziwy koszmar dla każdego kierowcy. Wiąże się to z ogromnymi kosztami napraw, które znacznie przewyższają wydatek, jakim jest wymiana rozrządu. Z tego względu warto odpowiednio zadbać o ten układ, aby zapobiegać ewentualnym usterkom. O czym należy pamiętać? 

  1. Podstawą, jest regularna wymiana paska. Specjaliści zalecają wykonywać to maksymalnie co 3 – 5 lat. Warto również o tym pomyśleć w przypadku zakupu używanego samochodu.

  2. Często się słyszy, że układ rozrządu z łańcuchem zamiast paska, jest znacznie bardziej wytrzymały. Pomimo tego, że jest w tym nieco prawdy, nie należy zapominać o regularnej kontroli układu. Monitorowanie stanu łańcucha pozwoli nam zawczasu zauważyć wszelkie zmiany, czy nieprawidłowe funkcjonowanie tego elementu. Po kilku latach intensywnego użytkowania łańcuch może się nieznacznie rozciągnąć, pęknąć, a nawet zerwać.

  3. Dbanie o układ rozrządu, to nie tylko wymiana paska. Warto pamiętać również o innych elementach takich jak m.in. rolka czy napinacz. One też ulegają zużyciu i po jakimś czasie mogą przestać spełniać swoje zadanie.

  4. Każdy wyciek oleju powinien być sygnałem ostrzegawczym dla kierowcy. Nie należy bagatelizować takich sytuacji, lecz koniecznie odnaleźć źródło problemu. Olej może przedostać się do układu rozrządu i zabrudzić pasek, co będzie skutkować między innymi przyspieszonym zużyciem gumy.

  5. Ostatnia rzecz, o której należy pamiętać, to odpowiedni styl jazdy. Unikajmy gwałtownego ruszania na rzecz spokojnej, lecz dynamicznej jazdy.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: clevertist.com, medialisco.com, medialov.com

Źródło zdjęcia: pexels.com/Mike


 

Przejdź do góry

Rozrząd: czym jest i jak o niego dbać? js_def

Rozrząd: czym jest i jak o niego dbać?

Rozrząd: czym jest i jak o niego dbać?

Rozrząd: czym jest i jak o niego dbać?

Rozrząd silnika, to niezbędny element w każdym samochodzie, którego niezawodne działanie jest podstawą prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej. Układ rozrządu jest niezwykle kluczowy, dlatego tak ważny jest regularny serwis i codzienna dbałość. Jak zbudowany jest rozrząd i jak dbać o jego poszczególne elementy?

Za co odpowiada układ rozrządu?

Rozrząd, to układ, który odpowiada za sterowanie zaworami. Reguluje on dopływ powietrza, a także usuwa spaliny. Jego żywotność uzależniona jest w głównej mierze od stopnia skomplikowania budowy, która może się różnić w zależności od modelu czy rocznika samochodu. Niezmiernie ważna jest również jakość zastosowanych komponentów.

Układ rozrządu odgrywa bardzo ważną rolę w każdym samochodzie. W silnikach spalinowych szczeliny pomiędzy tłokami, a zaworami wynoszą zaledwie kilka milimetrów, a więc każda nawet najmniejsza usterka może doprowadzić do poważnych awarii, czego częstym efektem są ogromne wydatki związane z naprawą jednostki napędowej. Może dojść m.in. do wygięcia zaworów przez tłoki, utraty kompresji silnika czy zniszczenia samej głowicy lub tłoka.

Jak zbudowany jest układ rozrządu?

Wyróżnia się kilka rodzajów rozrządu silnika. Podstawowy podział obejmuje układ:

  1. zaworowy,

  2. szczelinowy.

Rozrząd można podzielić również ze względu na umiejscowienie wałka rozrządu:

  1. OHV – w którym wałek umieszczony jest w bloku silnika,

  2. OHC – w którym jeden wałek umieszczony jest w głowicy silnika,

  3. DOHC – w którym dwa wałki umieszczone są w głowicy silnika. 

Napędzanie rozrządu odbywa się za pośrednictwem paska lub łańcucha. Innymi elementami wchodzącymi w skład budowy układu są koła zębate, rolki prowadzące, napinacz paska i pompa wody.

Jak dbać o rozrząd?

Zerwany pasek rozrządu czy też inne awarie tego układu, to prawdziwy koszmar dla każdego kierowcy. Wiąże się to z ogromnymi kosztami napraw, które znacznie przewyższają wydatek, jakim jest wymiana rozrządu. Z tego względu warto odpowiednio zadbać o ten układ, aby zapobiegać ewentualnym usterkom. O czym należy pamiętać? 

  1. Podstawą, jest regularna wymiana paska. Specjaliści zalecają wykonywać to maksymalnie co 3 – 5 lat. Warto również o tym pomyśleć w przypadku zakupu używanego samochodu.

  2. Często się słyszy, że układ rozrządu z łańcuchem zamiast paska, jest znacznie bardziej wytrzymały. Pomimo tego, że jest w tym nieco prawdy, nie należy zapominać o regularnej kontroli układu. Monitorowanie stanu łańcucha pozwoli nam zawczasu zauważyć wszelkie zmiany, czy nieprawidłowe funkcjonowanie tego elementu. Po kilku latach intensywnego użytkowania łańcuch może się nieznacznie rozciągnąć, pęknąć, a nawet zerwać.

  3. Dbanie o układ rozrządu, to nie tylko wymiana paska. Warto pamiętać również o innych elementach takich jak m.in. rolka czy napinacz. One też ulegają zużyciu i po jakimś czasie mogą przestać spełniać swoje zadanie.

  4. Każdy wyciek oleju powinien być sygnałem ostrzegawczym dla kierowcy. Nie należy bagatelizować takich sytuacji, lecz koniecznie odnaleźć źródło problemu. Olej może przedostać się do układu rozrządu i zabrudzić pasek, co będzie skutkować między innymi przyspieszonym zużyciem gumy.

  5. Ostatnia rzecz, o której należy pamiętać, to odpowiedni styl jazdy. Unikajmy gwałtownego ruszania na rzecz spokojnej, lecz dynamicznej jazdy.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: clevertist.com, medialisco.com, medialov.com

Źródło zdjęcia: pexels.com/Mike


 

Przejdź do góry