Cieknący płyn chłodniczy. Jaka może być diagnoza mechanika?

Cieknący płyn chłodniczy. Jaka może być diagnoza mechanika?

Cieknący płyn chłodniczy. Jaka może być diagnoza mechanika?

Za sprawne działanie układu chłodniczego w głównej mierze odpowiada sam płyn chłodniczy. Jednak aby zapewnić idealne warunki pracy silnika, konieczna jest efektywna współpraca wszystkich elementów układu, takich jak m.in. chłodnicy, pompy wody i przewodów. Cieknący płyn chłodniczy, może być pierwszym sygnałem ostrzegawczym o awarii. Jaka może być diagnoza mechanika?

Płyn chłodniczy – zadania i rodzaje

Podstawowym zadaniem płynu chłodniczego, jest odbieranie energii cieplnej z silnika i przekazywanie jej do chłodnicy. Ponadto, płyn chłodniczy odpowiada za ochronę kanałów przed korozją i zapobiega gromadzeniu się kamienia wewnątrz układu. Płyn chłodniczy w głównie składa się z glikolu etylenowego lub propylenowego. To dzięki tym związkom, jest on cieczą niezamarzającą i posiadającą imponujące zdolności do magazynowania energii cieplnej.

Wyróżnia się trzy rodzaje płynów chłodniczych:

  1. IAT – jest to nieorganiczna ciecz, którą należy wymieniać co około 2 lata. Płyn chłodniczy tego rodzaju doskonale chroni przed korozją, za sprawą krzemianów odkładających się w układzie.

  2. OAT – jest to ciecz organiczna, w której składzie nie znajdziemy krzemianów. Ten typ płynu chłodniczego gwarantuje znakomitą wymianę cieplną.

  3. HOAT – jest to płyn hybrydowy, w którego składzie znajdują się zarówno krzemiany, jak i kwasy organiczne. Wyróżnia go bardzo duża uniwersalność – z powodzeniem może być stosowany w różnego rodzaju pojazdach.

Cieknący płyn chłodniczy – o czym może świadczyć?

Ubytek płynu chłodniczego, to jedna z najczęstszych awarii, które dotykają nowoczesne samochody. Układ chłodniczy, to układ zamknięty, a więc nic nie powinno się z niego wydobywać. Jakiekolwiek wycieki powinny być jasnym sygnałem dla każdego kierowcy, że coś jest nie tak. 

Można wymienić kilka najczęstszych przyczyn ubywającego płynu chłodniczego. Pierwszą z nich jest nieszczelność chłodnicy lub kanalika, znajdującego się na jednym z jej końców. Objawami wskazującymi na ten rodzaj awarii jest włączenie się wentylatora podczas wysokich temperatur i przesuwanie się wskaźnika temperatury w górę. Innym objawem może być również zielony nalot powstający na samej chłodnicy, na skutek odparowanego płynu chłodniczego.

Kolejną przyczyną wycieku płynu chłodniczego mogą być nieszczelne węże czy uszczelki. Należy zaznaczyć, że są to elementy układu, które bardzo szybko się zużywają, zatem konieczna jest ich regularna wymiana.

Inna równie częsta przyczyna, to uszkodzone łożysko pompy wodnej. Następstwem tego może być awaria uszczelniacza, a tym samym wyciek płynu chłodniczego.

Jak zlokalizować wycieki płynu chłodniczego?

W celu znalezienia przyczyny ubywającego płynu chłodniczego pierwszym krokiem powinno być zlokalizowanie źródła wycieku. Najlepiej zrobić to, pozostawiając samochód na suchej i płaskiej powierzchni i obserwować pojawiające się na niej plamy. Innym sposobem jest obserwacja samego zbiorniczka. Jeśli będą pojawiać się w nim bąbelki, może to oznaczać zużytą uszczelkę pod głowicą. W celu znalezienia przyczyny wycieków nie zaszkodzi również wykonać test z pomocą chusteczki higienicznej. Wystarczy przetrzeć nią powierzchnię chłodnicy i sprawdzić, czy nie pojawiły się na niej obszerne plamy.

Artykuły powstały przy współpracy ze stronami: talkans.com, teamined.com, writtled.com

Źródło zdjęcia: pexels.com/Kaboompics

 

Przejdź do góry

Cieknący płyn chłodniczy. Jaka może być diagnoza mechanika? js_def

Cieknący płyn chłodniczy. Jaka może być diagnoza mechanika?

Cieknący płyn chłodniczy. Jaka może być diagnoza mechanika?

Cieknący płyn chłodniczy. Jaka może być diagnoza mechanika?

Za sprawne działanie układu chłodniczego w głównej mierze odpowiada sam płyn chłodniczy. Jednak aby zapewnić idealne warunki pracy silnika, konieczna jest efektywna współpraca wszystkich elementów układu, takich jak m.in. chłodnicy, pompy wody i przewodów. Cieknący płyn chłodniczy, może być pierwszym sygnałem ostrzegawczym o awarii. Jaka może być diagnoza mechanika?

Płyn chłodniczy – zadania i rodzaje

Podstawowym zadaniem płynu chłodniczego, jest odbieranie energii cieplnej z silnika i przekazywanie jej do chłodnicy. Ponadto, płyn chłodniczy odpowiada za ochronę kanałów przed korozją i zapobiega gromadzeniu się kamienia wewnątrz układu. Płyn chłodniczy w głównie składa się z glikolu etylenowego lub propylenowego. To dzięki tym związkom, jest on cieczą niezamarzającą i posiadającą imponujące zdolności do magazynowania energii cieplnej.

Wyróżnia się trzy rodzaje płynów chłodniczych:

  1. IAT – jest to nieorganiczna ciecz, którą należy wymieniać co około 2 lata. Płyn chłodniczy tego rodzaju doskonale chroni przed korozją, za sprawą krzemianów odkładających się w układzie.

  2. OAT – jest to ciecz organiczna, w której składzie nie znajdziemy krzemianów. Ten typ płynu chłodniczego gwarantuje znakomitą wymianę cieplną.

  3. HOAT – jest to płyn hybrydowy, w którego składzie znajdują się zarówno krzemiany, jak i kwasy organiczne. Wyróżnia go bardzo duża uniwersalność – z powodzeniem może być stosowany w różnego rodzaju pojazdach.

Cieknący płyn chłodniczy – o czym może świadczyć?

Ubytek płynu chłodniczego, to jedna z najczęstszych awarii, które dotykają nowoczesne samochody. Układ chłodniczy, to układ zamknięty, a więc nic nie powinno się z niego wydobywać. Jakiekolwiek wycieki powinny być jasnym sygnałem dla każdego kierowcy, że coś jest nie tak. 

Można wymienić kilka najczęstszych przyczyn ubywającego płynu chłodniczego. Pierwszą z nich jest nieszczelność chłodnicy lub kanalika, znajdującego się na jednym z jej końców. Objawami wskazującymi na ten rodzaj awarii jest włączenie się wentylatora podczas wysokich temperatur i przesuwanie się wskaźnika temperatury w górę. Innym objawem może być również zielony nalot powstający na samej chłodnicy, na skutek odparowanego płynu chłodniczego.

Kolejną przyczyną wycieku płynu chłodniczego mogą być nieszczelne węże czy uszczelki. Należy zaznaczyć, że są to elementy układu, które bardzo szybko się zużywają, zatem konieczna jest ich regularna wymiana.

Inna równie częsta przyczyna, to uszkodzone łożysko pompy wodnej. Następstwem tego może być awaria uszczelniacza, a tym samym wyciek płynu chłodniczego.

Jak zlokalizować wycieki płynu chłodniczego?

W celu znalezienia przyczyny ubywającego płynu chłodniczego pierwszym krokiem powinno być zlokalizowanie źródła wycieku. Najlepiej zrobić to, pozostawiając samochód na suchej i płaskiej powierzchni i obserwować pojawiające się na niej plamy. Innym sposobem jest obserwacja samego zbiorniczka. Jeśli będą pojawiać się w nim bąbelki, może to oznaczać zużytą uszczelkę pod głowicą. W celu znalezienia przyczyny wycieków nie zaszkodzi również wykonać test z pomocą chusteczki higienicznej. Wystarczy przetrzeć nią powierzchnię chłodnicy i sprawdzić, czy nie pojawiły się na niej obszerne plamy.

Artykuły powstały przy współpracy ze stronami: talkans.com, teamined.com, writtled.com

Źródło zdjęcia: pexels.com/Kaboompics

 

Przejdź do góry