Opony symetryczne a asymetryczne – najważniejsze różnice

Opony symetryczne a asymetryczne – najważniejsze różnice

Opony symetryczne a asymetryczne – najważniejsze różnice

Wybór odpowiednich opon jest szczególnie ważne. Dobrze dobrane do pojazdu ogumienie zapewnia bezpieczeństwo w trakcie podróży, a także komfort jazdy. Obecnie w sprzedaży jest wiele modeli opon, różniących się od siebie wyglądem oraz możliwościami. Jakie są różnice pomiędzy typem opon asymetrycznych a symetrycznych?

Czym jest bieżnik i jakie są jego rodzaje?

Bieżnik to ta część opony, która styka się swoją powierzchnią z drogą. Jest to układ, który może składać się z rowków, kolców, żeber, żłobień oraz innych elementów. Składają się one w konkretny wzór. Bieżnik zapewnia przyczepność na drodze. W zależności od rodzaju, bieżnik ma za zadanie usuwać śnieg, wodę, błoto i piasek. Dobre dobrany do warunków drogowych bieżnik może również skutecznie wyciszać opony podczas jazdy. 

Wyróżnia się trzy rodzaje bieżnika. Są to opony symetryczne, asymetryczne i kierunkowe. Jakie są różnice pomiędzy oponami symetrycznymi oraz asymetrycznymi?

Opony symetryczne

Opony symetryczne posiadają taki sam wzór bieżnika po obu stronach. Przeznaczone są głównie do samochodów miejskich oraz kompaktowych. Dostępne są głównie w małych rozmiarach, zazwyczaj jest to od 13 do 15 cali. 

Ten rodzaj opon jest wyjątkowo wytrzymały na wszelką eksploatację. Są trwałe i wolniej się zużywają, w porównaniu do opon asymetrycznych oraz kierunkowych. Dodatkowo, przyczyniają się do niższego spalania paliwa, są więc dobrym rozwiązaniem pod względem ekonomicznym. Jazda na nich jest cicha i komfortowa. Ze względu na specyfikę budowy, zapewniają świetną stabilność w trakcie jazdy na wprost. Kolejną ich zaletą jest cena – ten typ opon jest stosunkowo tani,

Nie są one jednak tak dobre w uzyskiwaniu osiągów jak pozostałe typy opon. Ponadto, opony symetryczne słabiej sobie radzą na mokrej nawierzchni. Należy również wspomnieć o wydłużonej drodze hamowania w przypadku korzystania z tego typu bieżnika. Mogą stanowić wyzwanie podczas dłuższej jazdy, dlatego bezpieczniej ograniczyć się do poruszania po mieście. 

Opony asymetryczne

Opony asymetryczne cechują się różnymi wzorami bieżnika po obu stronach. Często stosowane jest takie rozmieszczenie wzoru, aby wewnętrzna część radziła sobie z przyczepnością na suchej nawierzchni, natomiast zewnętrzna skutecznie odprowadzała wodę w trakcie opadów, dzięki specjalnie dostosowanej do tego rzeźbie bieżnika. Ten typ opony ma często większe klocki po stronie zewnętrznej, dzięki czemu samochód zachowuje lepszą przyczepność w trakcie wchodzenia w zakręt. Ten typ opon jest dostępny w średnich oraz dużych rozmiarach. Rekomendowany jest do pojazdów klasy średniej oraz premium.  Chętnie stosowane są również przez właścicieli pojazdów użytkowych.

Zaletami opon asymetrycznych jest możliwość dynamicznego stylu jazdy, wykonywania ostrych zakrętów oraz osiągania wysokich prędkości z zachowaniem dużej przyczepności pojazdu. Dobrze sobie radzą w różnych warunkach pogodowych, dlatego stosowane są często przy produkcji opon całorocznych. 

Wadą opon asymetrycznych jest ich cena. Wymagają one również specjalnego, odpowiedniego montażu. Ten typ opon przyczynia się także do większego zużycia paliwa. 

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: forhomies.pl, minimish.pl, supertechnology.pl

Źródło zdjęcia: pixabay.com/VenV

 

Przejdź do góry

Opony symetryczne a asymetryczne – najważniejsze różnice js_def

Opony symetryczne a asymetryczne – najważniejsze różnice

Opony symetryczne a asymetryczne – najważniejsze różnice

Opony symetryczne a asymetryczne – najważniejsze różnice

Wybór odpowiednich opon jest szczególnie ważne. Dobrze dobrane do pojazdu ogumienie zapewnia bezpieczeństwo w trakcie podróży, a także komfort jazdy. Obecnie w sprzedaży jest wiele modeli opon, różniących się od siebie wyglądem oraz możliwościami. Jakie są różnice pomiędzy typem opon asymetrycznych a symetrycznych?

Czym jest bieżnik i jakie są jego rodzaje?

Bieżnik to ta część opony, która styka się swoją powierzchnią z drogą. Jest to układ, który może składać się z rowków, kolców, żeber, żłobień oraz innych elementów. Składają się one w konkretny wzór. Bieżnik zapewnia przyczepność na drodze. W zależności od rodzaju, bieżnik ma za zadanie usuwać śnieg, wodę, błoto i piasek. Dobre dobrany do warunków drogowych bieżnik może również skutecznie wyciszać opony podczas jazdy. 

Wyróżnia się trzy rodzaje bieżnika. Są to opony symetryczne, asymetryczne i kierunkowe. Jakie są różnice pomiędzy oponami symetrycznymi oraz asymetrycznymi?

Opony symetryczne

Opony symetryczne posiadają taki sam wzór bieżnika po obu stronach. Przeznaczone są głównie do samochodów miejskich oraz kompaktowych. Dostępne są głównie w małych rozmiarach, zazwyczaj jest to od 13 do 15 cali. 

Ten rodzaj opon jest wyjątkowo wytrzymały na wszelką eksploatację. Są trwałe i wolniej się zużywają, w porównaniu do opon asymetrycznych oraz kierunkowych. Dodatkowo, przyczyniają się do niższego spalania paliwa, są więc dobrym rozwiązaniem pod względem ekonomicznym. Jazda na nich jest cicha i komfortowa. Ze względu na specyfikę budowy, zapewniają świetną stabilność w trakcie jazdy na wprost. Kolejną ich zaletą jest cena – ten typ opon jest stosunkowo tani,

Nie są one jednak tak dobre w uzyskiwaniu osiągów jak pozostałe typy opon. Ponadto, opony symetryczne słabiej sobie radzą na mokrej nawierzchni. Należy również wspomnieć o wydłużonej drodze hamowania w przypadku korzystania z tego typu bieżnika. Mogą stanowić wyzwanie podczas dłuższej jazdy, dlatego bezpieczniej ograniczyć się do poruszania po mieście. 

Opony asymetryczne

Opony asymetryczne cechują się różnymi wzorami bieżnika po obu stronach. Często stosowane jest takie rozmieszczenie wzoru, aby wewnętrzna część radziła sobie z przyczepnością na suchej nawierzchni, natomiast zewnętrzna skutecznie odprowadzała wodę w trakcie opadów, dzięki specjalnie dostosowanej do tego rzeźbie bieżnika. Ten typ opony ma często większe klocki po stronie zewnętrznej, dzięki czemu samochód zachowuje lepszą przyczepność w trakcie wchodzenia w zakręt. Ten typ opon jest dostępny w średnich oraz dużych rozmiarach. Rekomendowany jest do pojazdów klasy średniej oraz premium.  Chętnie stosowane są również przez właścicieli pojazdów użytkowych.

Zaletami opon asymetrycznych jest możliwość dynamicznego stylu jazdy, wykonywania ostrych zakrętów oraz osiągania wysokich prędkości z zachowaniem dużej przyczepności pojazdu. Dobrze sobie radzą w różnych warunkach pogodowych, dlatego stosowane są często przy produkcji opon całorocznych. 

Wadą opon asymetrycznych jest ich cena. Wymagają one również specjalnego, odpowiedniego montażu. Ten typ opon przyczynia się także do większego zużycia paliwa. 

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: forhomies.pl, minimish.pl, supertechnology.pl

Źródło zdjęcia: pixabay.com/VenV

 

Przejdź do góry