Podstawowa informacja o nacinaniu i pogłębianiu opon.

Podstawowa informacja o nacinaniu i pogłębianiu opon.

Podstawowa informacja o nacinaniu i pogłębianiu opon.

Czym jest pogłębianie bieżnika?

1.1.   Pogłębianie bieżnika opon to usunięcie warstwy gumy znajdującej się pod oryginalną rzeźbą bieżnika, ma to na celu przywrócenia odpowiedniej głębokości rowkom, startym w wyniku procesu używania opony.

1.2.   Aby takie usuwanie warstwy gumy było możliwe producenci opon już w fazie konstruowania opony przewidują odpowiednią warstwę gumy, umożliwiającą wykonanie pogłębienia, które to pogłębienie nie obniża ani trwałości ani wytrzymałości opony     

Czy istnieją regulacje prawne i normy techniczne dla procesu pogłębiania?

2.1.   Obecnie polskie przepisy prawne zezwalają na montaż opon pogłębianych i nie określają warunków ich użytkowania dla dowolnego pojazdu z wyjątkiem autobusów o dopuszczalnej prędkości ponad 100 km/h.

2.2.   Standardy pogłębiania bieżnika opony normowane są przez organizacje ETRTO (Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Obręczy - https://www.etrto.org) i AFNOR (Francuskie Stowarzyszenie Normalizacyjne - http://www.afnor.org/).

2.3.   Przedstawione tu informacje zostały opracowane na podstawie stworzonych przez powyższe organizację norm.

Czy warto regenerować bieżnik?

3.1.   Pogłębianie bieżnika opon pozwala znacznie zwiększyć przyczepność ogumienia, zachowując wszelkich wymogi bezpieczeństwa.

3.2.   Przyczepność poprzeczna i trakcja opony pogłębionej na mokrej nawierzchni jest o około 10% przewyższa, te same parametry nienacinanej opony tego samego typu.

3.3.   Pogłębianie bieżnika opon pozwala zmniejszyć zużycie paliwa przez pojazd nawet do 2 litrów na 100 kilometrów

3.4.   Pogłębiając głębokość rowków bieżnika przedłuża się tym samym żywotność opony.

3.5.   Obniżone zostaje zużycie paliwa.

3.6.   Zmniejszona jest ilość zużytych opon, a tym samym pogłębianie rzeźby bieżnika chroni środowisko.

3.7.   Powyższe efekty sumarycznie obniżają emisję dwutlenku węgla (CO2) i zmniejszają negatywne oddziaływanie opon na środowisko.

3.8.   Pogłębianie bieżnika opon nie ma negatywnego wpływu na akceptację karkasu do bieżnikowania.

3.9.   Opona z pogłębionym bieżnikiem zyskuje do ~10% przyczepności,do ~25% przebiegu i pozwala zaoszczędzić do ~2 litrów paliwa na 100 km.

Kiedy dokonywać pogłębiania?

4.1.   Pogłębianie bieżnika opon powinno być wykonywane w momencie, kiedy pozostało jeszcze od 2 do 4 milimetrów oryginalnej głębokości rzeźby bieżnika. Pogłębianie należy wykonywać tak, aby grubość gumy pomiędzy dnem rowka bieżnika, a opasaniem wynosiła co najmniej 2 milimetry.

Kiedy nie należy dokonywać pogłębiania?

5.1.   Pogłębianie bieżnika opon nie jest wskazane, jeżeli bieżnik opony posiada, co najmniej jedną z następujących uszkodzeń:

5.2.   liczne przebicia,

5.3.   przecięcia,

5.4.   otarcia,

5.5.   wyrwania gumy bieżnika.

Reasumując:

6.1.   Pogłębianie rowków jest najbardziej ekonomicznym procesem wydłużającym życie opony nawet o 25% przebiegu. Jest to operacja zgodna z normami ETRTO. Opony pogłębione mogą być montowane w cięgnikach na osiach sterujących jak i napędowych oraz autobusach.

6.2.  Warto wiedzieć, że niektóre opony, które na ściance bocznej noszą oznaczenia „ Regroovable " (nadają się do pogłębiania bieżnika) mają podkład bieżnika o specjalnie powiększonej grubości, co szczególnie predysponuje taką oponę do nacinanie i pogłębianie.

Nie można pogłębiać opon zamontowanych na autobusach przystosowanych do jazdy z prędkością ponad 100 km/h.

 

 

 

 

Przejdź do góry

Podstawowa informacja o nacinaniu i pogłębianiu opon. js_def

Podstawowa informacja o nacinaniu i pogłębianiu opon.

Podstawowa informacja o nacinaniu i pogłębianiu opon.

Podstawowa informacja o nacinaniu i pogłębianiu opon.

Czym jest pogłębianie bieżnika?

1.1.   Pogłębianie bieżnika opon to usunięcie warstwy gumy znajdującej się pod oryginalną rzeźbą bieżnika, ma to na celu przywrócenia odpowiedniej głębokości rowkom, startym w wyniku procesu używania opony.

1.2.   Aby takie usuwanie warstwy gumy było możliwe producenci opon już w fazie konstruowania opony przewidują odpowiednią warstwę gumy, umożliwiającą wykonanie pogłębienia, które to pogłębienie nie obniża ani trwałości ani wytrzymałości opony     

Czy istnieją regulacje prawne i normy techniczne dla procesu pogłębiania?

2.1.   Obecnie polskie przepisy prawne zezwalają na montaż opon pogłębianych i nie określają warunków ich użytkowania dla dowolnego pojazdu z wyjątkiem autobusów o dopuszczalnej prędkości ponad 100 km/h.

2.2.   Standardy pogłębiania bieżnika opony normowane są przez organizacje ETRTO (Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Obręczy - https://www.etrto.org) i AFNOR (Francuskie Stowarzyszenie Normalizacyjne - http://www.afnor.org/).

2.3.   Przedstawione tu informacje zostały opracowane na podstawie stworzonych przez powyższe organizację norm.

Czy warto regenerować bieżnik?

3.1.   Pogłębianie bieżnika opon pozwala znacznie zwiększyć przyczepność ogumienia, zachowując wszelkich wymogi bezpieczeństwa.

3.2.   Przyczepność poprzeczna i trakcja opony pogłębionej na mokrej nawierzchni jest o około 10% przewyższa, te same parametry nienacinanej opony tego samego typu.

3.3.   Pogłębianie bieżnika opon pozwala zmniejszyć zużycie paliwa przez pojazd nawet do 2 litrów na 100 kilometrów

3.4.   Pogłębiając głębokość rowków bieżnika przedłuża się tym samym żywotność opony.

3.5.   Obniżone zostaje zużycie paliwa.

3.6.   Zmniejszona jest ilość zużytych opon, a tym samym pogłębianie rzeźby bieżnika chroni środowisko.

3.7.   Powyższe efekty sumarycznie obniżają emisję dwutlenku węgla (CO2) i zmniejszają negatywne oddziaływanie opon na środowisko.

3.8.   Pogłębianie bieżnika opon nie ma negatywnego wpływu na akceptację karkasu do bieżnikowania.

3.9.   Opona z pogłębionym bieżnikiem zyskuje do ~10% przyczepności,do ~25% przebiegu i pozwala zaoszczędzić do ~2 litrów paliwa na 100 km.

Kiedy dokonywać pogłębiania?

4.1.   Pogłębianie bieżnika opon powinno być wykonywane w momencie, kiedy pozostało jeszcze od 2 do 4 milimetrów oryginalnej głębokości rzeźby bieżnika. Pogłębianie należy wykonywać tak, aby grubość gumy pomiędzy dnem rowka bieżnika, a opasaniem wynosiła co najmniej 2 milimetry.

Kiedy nie należy dokonywać pogłębiania?

5.1.   Pogłębianie bieżnika opon nie jest wskazane, jeżeli bieżnik opony posiada, co najmniej jedną z następujących uszkodzeń:

5.2.   liczne przebicia,

5.3.   przecięcia,

5.4.   otarcia,

5.5.   wyrwania gumy bieżnika.

Reasumując:

6.1.   Pogłębianie rowków jest najbardziej ekonomicznym procesem wydłużającym życie opony nawet o 25% przebiegu. Jest to operacja zgodna z normami ETRTO. Opony pogłębione mogą być montowane w cięgnikach na osiach sterujących jak i napędowych oraz autobusach.

6.2.  Warto wiedzieć, że niektóre opony, które na ściance bocznej noszą oznaczenia „ Regroovable " (nadają się do pogłębiania bieżnika) mają podkład bieżnika o specjalnie powiększonej grubości, co szczególnie predysponuje taką oponę do nacinanie i pogłębianie.

Nie można pogłębiać opon zamontowanych na autobusach przystosowanych do jazdy z prędkością ponad 100 km/h.

 

 

 

 

Przejdź do góry