2019 ciężkim rokiem dla branży transportowej - jakie zmiany przyniósł dla właścicieli firm transportowych?

2019 ciężkim rokiem dla branży transportowej - jakie zmiany przyniósł dla właścicieli firm transportowych?

Droższe paliwo i brak pracowników w branży transportowej

Dla branży transportowej jednym z największych wydatków, który wpływa na wzrost lub obniżenie cen za świadczone usługi, jest paliwo. Stanowi ono niemal 40% budżetu przedsiębiorstw. Na drugim miejscu znajdują się opłaty związane z zatrudnianiem pracowników. Ich średnia wartość to około 20% budżetu. Nic więc dziwnego, że 2019 rok był rokiem wyższych kosztów transportu. Wzrost cen za paliwo mógł być spowodowany wprowadzeniem od 1 stycznia 2019 roku nowej opłaty emisyjnej, którą są zobowiązane ponieść koncerny paliwowe. Wynosi ona 80 zł za 1000 litrów benzyny czy też oleju napędowego. Obowiązuje na podstawie nowelizacji zapisów w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. 

Dużym problemem jest również deficyt kierowców zawodowych. Mimo wzrostu płacy minimalnej, która nierzadko wpływa na wzrost kosztów, jakie ponoszą firmy z branży transportowej, poszukiwani są kandydaci do pracy. Ze względu na problem z zatrudnieniem wykwalifikowanej kadry zmniejszono wymagania dotyczące kandydatów na kurs prawa jazdy kategorii C i C1. Od 2018 roku osoby niesłyszące mogą zdawać egzamin pod warunkiem posiadania uprawnień do prowadzenia samochodów kategorii B od co najmniej dwóch lat. Dodatkowo ułatwia się dostęp do kursów obcokrajowcom, a także uczniom technikum i zawodówek. Czy to pomoże? Zobaczymy. Jednak to nie koniec utrudnień dla branży transportowej w 2019 roku.

Zmiany w podatkach dla branży transportowej

Do tej pory firmy z branży transportowej mogły składać deklarację PIT11 do końca lutego następującego po zakończeniu roku podatkowego. Aktualnie termin został zmieniony, a przedsiębiorcy otrzymują czas na rozliczenie do 31 stycznia. W przypadku nieprzestrzegania nowych przepisów grozi kara grzywny, która może wynosić nawet do kilku milionów złotych. Wszystko zależy od tego, czy nieterminowość zostanie uznana za wykroczenie czy też przestępstwo skarbowe. Dlatego też warto przemyśleć skorzystanie z usług zewnętrznych firm - takich jak https://www.ocrk.pl - które umożliwiają nie tylko rozliczanie czasu pracy kierowców, ale także prowadzenie dokumentacji kadrowo-płacowej, co ułatwi dopełnienie formalności względem urzędu skarbowego.

Dokumentacja pracownicza w branży transportowej  i zmiany w Kodeksie pracy

Przedsiębiorcy otrzymują możliwość wyboru formy, w jakiej będą prowadzić dokumentację pracowniczą. Jednak bez względu na rozwiązanie są zobowiązani przekazać ją pracownikowi w wersji papierowej, a czas na odbiór wynosi 30 dni. Dodatkowo zmieniła się również podstawowa forma wypłaty na przelew. Jak wygląda sytuacja z ewidencją czasu pracy?  Dzienny czas prowadzenia pojazdu zawodowego kierowcy - Jak naliczane są przerwy i odpoczynek kierowcy? W tej kwestii wszystko pozostaje bez zmian. 

 

Przejdź do góry

2019 ciężkim rokiem dla branży transportowej - jakie zmiany przyniósł dla właścicieli firm transportowych? js_def

2019 ciężkim rokiem dla branży transportowej - jakie zmiany przyniósł dla właścicieli firm transportowych?

2019 ciężkim rokiem dla branży transportowej - jakie zmiany przyniósł dla właścicieli firm transportowych?

Droższe paliwo i brak pracowników w branży transportowej

Dla branży transportowej jednym z największych wydatków, który wpływa na wzrost lub obniżenie cen za świadczone usługi, jest paliwo. Stanowi ono niemal 40% budżetu przedsiębiorstw. Na drugim miejscu znajdują się opłaty związane z zatrudnianiem pracowników. Ich średnia wartość to około 20% budżetu. Nic więc dziwnego, że 2019 rok był rokiem wyższych kosztów transportu. Wzrost cen za paliwo mógł być spowodowany wprowadzeniem od 1 stycznia 2019 roku nowej opłaty emisyjnej, którą są zobowiązane ponieść koncerny paliwowe. Wynosi ona 80 zł za 1000 litrów benzyny czy też oleju napędowego. Obowiązuje na podstawie nowelizacji zapisów w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. 

Dużym problemem jest również deficyt kierowców zawodowych. Mimo wzrostu płacy minimalnej, która nierzadko wpływa na wzrost kosztów, jakie ponoszą firmy z branży transportowej, poszukiwani są kandydaci do pracy. Ze względu na problem z zatrudnieniem wykwalifikowanej kadry zmniejszono wymagania dotyczące kandydatów na kurs prawa jazdy kategorii C i C1. Od 2018 roku osoby niesłyszące mogą zdawać egzamin pod warunkiem posiadania uprawnień do prowadzenia samochodów kategorii B od co najmniej dwóch lat. Dodatkowo ułatwia się dostęp do kursów obcokrajowcom, a także uczniom technikum i zawodówek. Czy to pomoże? Zobaczymy. Jednak to nie koniec utrudnień dla branży transportowej w 2019 roku.

Zmiany w podatkach dla branży transportowej

Do tej pory firmy z branży transportowej mogły składać deklarację PIT11 do końca lutego następującego po zakończeniu roku podatkowego. Aktualnie termin został zmieniony, a przedsiębiorcy otrzymują czas na rozliczenie do 31 stycznia. W przypadku nieprzestrzegania nowych przepisów grozi kara grzywny, która może wynosić nawet do kilku milionów złotych. Wszystko zależy od tego, czy nieterminowość zostanie uznana za wykroczenie czy też przestępstwo skarbowe. Dlatego też warto przemyśleć skorzystanie z usług zewnętrznych firm - takich jak https://www.ocrk.pl - które umożliwiają nie tylko rozliczanie czasu pracy kierowców, ale także prowadzenie dokumentacji kadrowo-płacowej, co ułatwi dopełnienie formalności względem urzędu skarbowego.

Dokumentacja pracownicza w branży transportowej  i zmiany w Kodeksie pracy

Przedsiębiorcy otrzymują możliwość wyboru formy, w jakiej będą prowadzić dokumentację pracowniczą. Jednak bez względu na rozwiązanie są zobowiązani przekazać ją pracownikowi w wersji papierowej, a czas na odbiór wynosi 30 dni. Dodatkowo zmieniła się również podstawowa forma wypłaty na przelew. Jak wygląda sytuacja z ewidencją czasu pracy?  Dzienny czas prowadzenia pojazdu zawodowego kierowcy - Jak naliczane są przerwy i odpoczynek kierowcy? W tej kwestii wszystko pozostaje bez zmian. 

 

Przejdź do góry