Jaka jest różnica między oponami letnimi a zimowymi?

Jaka jest różnica między oponami letnimi a zimowymi?

Opona letnia, a opona zimowa.

Opona letnia, od opony zimowej różni się składem chemicznym użytej gumy. Mieszanka gumy w oponach letnich jest bardziej twarda, opona zimowa musi być bardziej miękka, musi się dobrze układać na podłożu pokrytym śniegiem lub błotem poślizgowym.

W naszym klimacie warto zmieniać opony z letnich na zimowe i odwrotnie, ponieważ przyczepność zimą na oponach zimowych jest o wiele większa i analogicznie opony letnie dają nam lepszą przyczepność i parametry jezdne latem. Jazda zimą na oponach letnich jest niebezpieczna, droga hamowania się zdecydowanie wydłuża. Opona letnia nie ma poprzecznych rowków, które zatrzymują śnieg, które powodują że auto na oponach zimowych zatrzyma się o wiele szybciej.
W oponie zimowej mamy większe klocki barkowe, gęsto rozmieszczone lamelki i specjalną zimową mieszankę, która znacząco poprawia przyczepność, stabilność oraz kontrolę jazdy. Obecnie samochody mają coraz więcej systemów, które pomagają mam w trudnych warunkach, ale żaden system nie zastąpi opony zimowej na śniegu. Jednak prawdziwe zalety opon zimowych stają się jeszcze bardziej oczywiste, w momencie konieczności wymanewrowania pojazdu w sytuacjach faktycznie występujących na drogach. Niespodziewana przeszkoda może stanowić realne zagrożenie. Opony letnie zwyczajnie nie gwarantują wystarczającej przyczepności bocznej, aby pewnie prowadzić samochód i bezpiecznie omijać przeszkody. Lamelowany bieżnik po prostu wgryza się w ubity śnieg, zapewniając pewną kontrolę podczas wykonywania manewru i pozwalając ominąć przeszkodę bezpiecznie i bez wysiłku. Jednak aby naprawdę dostrzec różnicę, należy skupić się na skuteczności hamowania. Jadąc na oponach całorocznych droga hamowania wydłuża się o około 80%, jednak prawdziwy dramat mamy z oponami letnimi, które po prostu kompletnie nie trzymają się nawierzchni, gdzie w trudnych warunkach zimowych droga hamowania jest ponad dwa razy dłuższa.

Opony zimowe należy zakładać, gdy temperatury powietrza utrzymuje się na poziomie 7 stopni powyżej zera lub niżej.
W Polsce opony zimowe nie są obowiązkowe (np. w Niemczech są), jednak nasz "specyficzny" klimat, gdzie czasami zima jest mocna i śnieżna, a czasami jest łagodna i bez śniegu, zniechęca wielu do zakupu opon zimowych, wiele osób twierdzi że się "prześlizga" ten miesiąc czy dwa. Wg nas jest to błędne rozumowanie - pamiętajmy tu chodzi o życie i zdrowie osób podróżujących samochodem.

Ciekawostką może być powierzchnia jaką nasz samochód styka się z podłożem. Wg naszych analiz samochód ważący średnio 1,5 tony styka się powierzchnią wielkości jednej kartki A4 - taka mała powierzchnia, od której zależy tak wiele... 

 

Przejdź do góry

Jaka jest różnica między oponami letnimi a zimowymi? js_def

Jaka jest różnica między oponami letnimi a zimowymi?

Jaka jest różnica między oponami letnimi a zimowymi?

Opona letnia, a opona zimowa.

Opona letnia, od opony zimowej różni się składem chemicznym użytej gumy. Mieszanka gumy w oponach letnich jest bardziej twarda, opona zimowa musi być bardziej miękka, musi się dobrze układać na podłożu pokrytym śniegiem lub błotem poślizgowym.

W naszym klimacie warto zmieniać opony z letnich na zimowe i odwrotnie, ponieważ przyczepność zimą na oponach zimowych jest o wiele większa i analogicznie opony letnie dają nam lepszą przyczepność i parametry jezdne latem. Jazda zimą na oponach letnich jest niebezpieczna, droga hamowania się zdecydowanie wydłuża. Opona letnia nie ma poprzecznych rowków, które zatrzymują śnieg, które powodują że auto na oponach zimowych zatrzyma się o wiele szybciej.
W oponie zimowej mamy większe klocki barkowe, gęsto rozmieszczone lamelki i specjalną zimową mieszankę, która znacząco poprawia przyczepność, stabilność oraz kontrolę jazdy. Obecnie samochody mają coraz więcej systemów, które pomagają mam w trudnych warunkach, ale żaden system nie zastąpi opony zimowej na śniegu. Jednak prawdziwe zalety opon zimowych stają się jeszcze bardziej oczywiste, w momencie konieczności wymanewrowania pojazdu w sytuacjach faktycznie występujących na drogach. Niespodziewana przeszkoda może stanowić realne zagrożenie. Opony letnie zwyczajnie nie gwarantują wystarczającej przyczepności bocznej, aby pewnie prowadzić samochód i bezpiecznie omijać przeszkody. Lamelowany bieżnik po prostu wgryza się w ubity śnieg, zapewniając pewną kontrolę podczas wykonywania manewru i pozwalając ominąć przeszkodę bezpiecznie i bez wysiłku. Jednak aby naprawdę dostrzec różnicę, należy skupić się na skuteczności hamowania. Jadąc na oponach całorocznych droga hamowania wydłuża się o około 80%, jednak prawdziwy dramat mamy z oponami letnimi, które po prostu kompletnie nie trzymają się nawierzchni, gdzie w trudnych warunkach zimowych droga hamowania jest ponad dwa razy dłuższa.

Opony zimowe należy zakładać, gdy temperatury powietrza utrzymuje się na poziomie 7 stopni powyżej zera lub niżej.
W Polsce opony zimowe nie są obowiązkowe (np. w Niemczech są), jednak nasz "specyficzny" klimat, gdzie czasami zima jest mocna i śnieżna, a czasami jest łagodna i bez śniegu, zniechęca wielu do zakupu opon zimowych, wiele osób twierdzi że się "prześlizga" ten miesiąc czy dwa. Wg nas jest to błędne rozumowanie - pamiętajmy tu chodzi o życie i zdrowie osób podróżujących samochodem.

Ciekawostką może być powierzchnia jaką nasz samochód styka się z podłożem. Wg naszych analiz samochód ważący średnio 1,5 tony styka się powierzchnią wielkości jednej kartki A4 - taka mała powierzchnia, od której zależy tak wiele... 

 

Przejdź do góry